Besparen op eten

Aardappels
Aardappels zijn voordelig en gezond. Niet gezonder maar wel duurder zijn de minizakjes met geschilde niet-biologische aardappels, aardappelschijfjes, -golfjes, -partjes, en krieltjes, al dan niet gekruid en gemengd met een snuf paprika of rozemarijn. De nieuwste trend is juist weer de aardappels lekker gezond in de schil, ook in de kleine zakjes.
Pasta en rijst zijn ook goedkoop te verkrijgen en gezond.

Groente
Groente is wekelijks in de aanbieding en is dan ineens niet minder gezond. Opvallend bij Lidl is een groeiend assortiment biologische verse groente. Het aanbod is alleen niet regelmatig. Het is niet ongezond om af te wisselen met diepvries of groente uit een pot of blik. Je kunt ook uitwijken naar blik of pot als de groente tijdelijk erg duur is, bijvoorbeeld door extreme regen of droogte. Verbouw groenten zelf of word vrienden met een of meer volkstuinders. Zij willen meestal graag wat weggeven, maar kunnen met moeite iemand vinden die groente nog wil wassen en snijden.

Vlees
Steeds meer mensen besluiten om verschillende redenen minder vlees te eten, wat gezonder en goedkoper is. Maar de markt speelt daar handig op in en presenteert groentesticks, vegaburgers, koolcroquetjes, waar een biefstukprijs voor gerekend wordt. Je zelfgemaakte wereldburgers maken de maaltijd juist voordeliger. Of wissel eens af met een gekookt of gebakken eitje. Kaas is een goede vleesvervanger. Noten leveren ook eiwit; die kun je gratis rapen in de herfst.

Fruit
Het voedingscentrum adviseert 2 stuks fruit per persoon per dag. Terwijl moeders proberen bij hun mannen en kinderen wat fruit naar binnen te werken, springt de industrie er handig op in. Bijvoorbeeld Fruit2day; het flesje fruitsap met pulp, dat zou tellen voor 2 stuks fruit. En dat de vorm heeft van 2 stukjes fruit. Wie behalve op de gezondheid ook een beetje op het geld let, begrijpt hier helemaal niets van. Die pulp is natuurlijk niet vers, en het is vooral erg duur.
Door bepaalde zuiveldrankjes  te nuttigen zou je het immuunsysteem, de weerstand en stoelgang verbeteren, botten sterker maken en cholesterol verlagen, zegt men. Volgens Patricia Schutte, deskundige van het Voedingscentrum, zijn deze producten alleen zinvol voor een kleine, speciale doelgroep. Voor gewone mensen zoals jij en ik, is het voordelige basisproduct (halfvolle melk, yoghurt, karnemelk) eerst keus, zegt zij. Yoghurtproducten met fruit, yoghurtdranken en peutermelk adverteren trots met de toegevoegde vitaminen. Het is beter vitaminen uit vers fruit binnen te krijgen. YogiDrink en soortgelijke drinks hebben een aantal nadelen. Als ze gezoet zijn met vruchtensiroop bevatten ze al snel veel calorieën. Dus weer: karnemelk, yoghurt en vers fruit zijn erg lekker en gezond en goedkoop.

Drinken
Volwassenen hebben zo’n 1,5 liter vocht per dag nodig. Voor de gezondheid is het het beste koffie, thee, water en met mate melk en vruchtensap te drinken. Frisdrank is duur, zuur en dikmakend en valt in feite in de categorie snoep. Lightdranken bevatten weer veel zoetstof. Die zouden geen kwaad kunnen, maar zijn ook niet erg goedkoop en gezond. Het voedingscentrum adviseert ouders om kinderen te laten wennen aan het drinken van water.

Snoep en snacks
Snoep en snacks zijn duur en niet gezond. Minder van nemen dus. Het voedingscentrum adviseert: eet gevarieerd, niet te veel, gebruik minder verzadigd vet, eet volop groente, fruit en brood en ga veilig met voedsel om.
Koop geen producten met die ‘bewuste keuze’-logo’s, want die zijn duur en/of zuur. Het grootste gezondheidsprobleem dat samenhangt met voeding is nog altijd overgewicht. De beste maatregelen voor gezonder en voordeliger leven zijn: goedkoop en gezonder inkopen, meer bewegen en vooral minder eten.

Tips voor als de groente duur is

  • Ga een naar een andere winkel dan de supermarkt waar je altijd komt.
  • Koop de allerduurste groente gewoon niet, maar koop verse groente uit de aanbieding. Laat de aanbieding bepalen wat je gaat eten.
  • Koop groente aan 1 stuk, dus niet gewassen of gesneden. Dat is veel voordeliger, vooral bijvoorbeeld bij sla.
  • Maak eens een andere salade. Als ijsbergsla duur is, neem dan kropsla. Maak een salade van groente die wel betaalbaar is. Bijvoorbeeld van komkommer, tomaat, winterwortel, spitskool of Chinese kool
  • Wissel af met groente uit glas. AH is goedkoop met het eigen merk Euroshopper.